Dates: 20, 27 d'abril, 4, 11, 18 de maig de 2021
Tant la visita a domicili com l’entrevista són actes professionals que ens defineixen i hem d’estar actualitzad@s constantment en noves tècniques que permetin seguir realitzat aquestes tècniques amb noves habilitats i coneixements que ens permetin adaptar-nos a nous temps.
Aquestes tècniques requereixen d’uns elements metodològics que necessiten d’una formació professional per arribar a profunditzar en el diagnòstic tant familiar com d’aspectes de context que influeixen en la dinàmica observada. Per precisar-les com a tècniques es requereix d’un bagatge teòric, d’una capacitat professional i una consideració ètica-relacional que conferiran la finalitat d’investigació, tractament, assessorament o intervenció.
Objectius
Proveir de conceptes i eines pràctiques amb la finalitat de desenvolupar les habilitats necessàries per a la realització d’entrevistes i visites domiciliaries de qualitat.
Millorar el procediment de l’elaboració i el desenvolupament, així com augmentar l’efectivitat d’aquestes tècniques d’investigació qualitativa.
Aprofundir en les possibilitats i els límits de l’entrevista i la visita domiciliaria des del pensament sistèmic i l’anàlisi transaccional.
Crear estratègies pròpies per a la utilització d’aquestes tècniques.
Adquirir i/o augmentar les competències, habilitats i tècniques.
Programa
Bases teòriques i científiques
Dimensió històrica
Les tècniques d’investigació social qualitatives
El mètode científic
L’enfoc sistèmic:
El model ecològic social de Bronfenbrenner
L’ecomapa
El context
Tipologies de la llar
Conceptes claus
Les necessitats
La demanda
Les expectativesç
Interferències
Prejudicis
Sistemes de creences
Biaixos
Funcions de l'entrevista i la visita domiciliària
Objectius, metodologia i instruments
La planificació i el procés
Tipus i estructura
Competències, habilitats i tècniques per al professional de l'àmbit social
Noves realitats: competències, habilitats i tècniques en temps de pandèmia.
La mirada, el clima i el vincle
L’entrevista
Motivacional
La cura narrativa
L’entrevista i el procés
La visita domiciliària
L’ observació com a tècnica
Les habilitats comunicatives
Elements fonamentals de l'estructura i dinàmica familiar
Valors, mites, jerarquia, límits, dol, ritual i secrets
Cicle vital
Els actors
El pensament sistèmic. Som un nou factor en el sistema
Metodologia
El curs es durà a terme mitjançant la transmissió de coneixements, procediments i actituds per tal d’aprofundir en el SABER, EL SABER FER I EL SABER SER com a professionals de l’àmbit social. Les exposicions teòriques estaran recolzades amb els exercicis pràctics, utilitzant eines participatives i de metodologia activa. S’adequarà a les necessitats específiques de les persones participants i del servei on es treballa mitjançant la intervisió, mètode estructurat i sistematitzat per a la reflexió sobre el treball quotidià, amb l’objectiu de disminuir la pressió emocional, conèixer les expectatives i crear estratègies pròpies per aplicar a la feina i a aquestes tècniques concretament.
La realització de la formació es realitzarà a través de connexions en directe amb la docent, els dies i dates programats, a través de la plataforma del TSCAT.